Ahad, 29 November 2009

Sambutan Hari Raya Aidiladha: "Qurban Pesona Taqwa"

Dengan bertemakan Qurban Pesona Taqwa, Kelab UMNO Bandung Indonesia (KUBI) dengan kerjasama Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia Cawangan Bandung (PKMI-CB) dan Islamic Malaysian Association (IMAN) telah menganjurkan Majlis Sambutan Hari Raya Aidiladha 1430 Hijrah. Majlis yang disambut secara beramai-ramai oleh pelajar Malaysia yang menuntut di Bandung ini adalah acara tahunan kali ke-3 dan telah dijalankan pada 27 November 2009 bersamaan 10 Zulhijah 1430 Hijrah.

Majlis pada tahun ini telah menerima kunjungan Yang Berhormat Dato’ Seri Shahidan Kassim serta delegasi dari Kelab UMNO Luar Negara. Pelajar Malaysia yang menuntut di Bandung berpeluang bersua muka dan beramah mesra dengan lebih dekat dengan tokoh politik yang terkenal dengan sifat mesra rakyat ini.

Majlis bermula pada jam 6 pagi di perkarangan Masjid Asyifa, Fakultas Kedokteran UNPAD bagi upacara Takbir dan Solat Aidiladha secara berjemaah. Pada majlis tersebut, bekas Mufti Besar Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainal Abidin telah khutbah sebagai mengenang peristiwa Qurban Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Majlis pada pagi tersebut berakhir sekitar jam 8 pagi dengan sesi fotografi dan pemberian ’duit raya’ kepada semua yang hadiri.

Usai majlis di As-Syifa, semua jemaah bergerak ke Puri Alpina, Jatinagor untuk upacara qurban pula. Sebanyak 13 ekor kambing dan 4 ekor lembu telah dikorbankan pada tahun ini. Pelajar-pelajar telah bergotong-royong menyembelih, memotong dan memasak daging-daging tersebut untuk Majlis Makan Malam serta Ramah Mesra bersama YB Dato Seri Shahidan. Sebahagian besar daging yang lain diagihkan kepada fakir miskin di sekitar Jatinangor. YB Dato dengan berbesar hati memberikan ’duit raya’ berjumlah Rp 100,000 seorang kepada semua pelajar yang hadir pada Majlis Sambutan Aidil Adha tahun ini.

Majlis pada tahun ini memahat kenangan manis dan berharga kepada semua yang hadir terutamanya pelajar Malaysia di sini. Kami di Bandung merakamkan jutaan terima kasih atas kesudian YB Dato serta delegasi berkunjung ke Bandung bagi menyertai dan menjayakan program ini.Dan yang menunaikan ibadah qurban pada tahun ini tiada harapan yang lebih besar dan bermakna selain mengharapkan qurban diterima di sisi Allah swt.Insyaallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan